پنج شنبه 15 دی 1390 - 11:16
اختصاصی آرت نا/
حضور گروه‌های شهرستانی از ابتدا تا انتهای جشنواره نسخه قابل چاپ نظر شما

  خبرگزاری هنر: ناتاشا محرم‌زاده نمایش‌نامه‌نویس گیلانی با نمایش «بگو نقطه سرخط» در سی‌امین جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است.     

گفت‌وگو: محسن عظیمی/ خبرگزاری هنر ایران «آرت نا»

ناتاشا محرم‌زاده نویسنده‌ی داستان کوتاه و نمایش‌نامه است که در استان گیلان در زمینه‌ی تئاتر چندسالی‌ست حضوری فعال دارد. نمایش «بگو نقطه سرخط» نوشته او و کارگردانی حسین سرپرست یکی از نمایش‌هایی‌ست که در سی‌امین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. پیش از این مجموعه داستان ساعت از مرگ گذشت توسط نشر ایلیا از او منتشر شده و قرار است نمایش‌نامه‌ی «اسپاگتی با طعم میکی‌ماوس» از این نویسنده جوان توسط انتشارات افراز و مجموعه داستان «ازدواج با یک مجله دربیار حرفه‌ای» توسط نشر چشمه منتشر شود.

برای چندمین بار است در جشنواره تئاتر فجر شرکت می کنید و چه مراحلی را پشت سر گذاشتید تا نمایشتان در جشنواره سی ام حضور داشته باشد؟
این دومین‌بار است که در جشنواره استانی شرکت کرده‌ام ولی اولین‌باری است که موفق شده‌ام  به جشنواره‌ی فجر راه پیدا کنم. خب گمانم مثل خیلی از گروه‌های شهرستانی اولین مرحله اجرای عموم بود... بعد از بازخوانی متن و بازبینی اجرا سه روز اجرای عموم در رشت را پشت سر گذاشتیم و به این ترتیب جواز شرکت در جشنواره استانی را گرفتیم و در این جشنواره به‌عنوان یکی از دو کار برگزیده شدیم. گروه توانست با اخذ رتبه‌ی دوم کارگردانی، دوم بازیگری زن، سوم بازیگری مرد و یک تقدیر برای دیگر بازیگر زن به همراه رتبه‌ی اول نمایش‌نامه‌نویسی  به جشنواره‌ی منطقه‌ای راه پیدا کند. در جشنواره‌ی منطقه‌ای که در استان البرز، شهر کرج برگزار شد این بار با اخذ رتبه‌ی اول نمایش‌نامه‌نویسی، دوم کارگردانی، رتبه‌ی اول بازیگری زن و دوم بازیگری مرد به مرحله بعدی که همان جشنواره‌ی فجر بود راه پیدا کردیم و در حال حاضر هم  گروه  در حال تمرین برای حضور در سی‌امین جشنواره تئاتر فجر است.

نظرتان درخصوص جشنواره سی‌ام و بخش‌هایی که برای آن درنظر گرفته شده چیست؟

چون همه‌چیز امسال مدام در حال تغییر بوده چندان نمی‌شود قاطعانه و به‌درستی نظر داد مگر بعد از اتمام جشنواره... اما چندی پیش متوجه شدم که در جلسه‌ای  که مسوولان داشته‌اند به حضور گروه‌های شهرستانی از ابتدا تا انتهای جشنواره تاکید کرده‌اند که این مهم اگر اتفاق بیفتد تمام گروه‌ها آن را حتما به فال نیک خواهند گرفت و مطمئنا مفید خواهد بود. نکته‌ی دیگری که به‌نظرم مهم می‌رسید حضور اساتید شناخته‌شده‌ی تاتر مخصوصا نمایش‌نامه‌نویسان شناخته‌شده بود که نه‌تنها در قسمت ویژه شرکت داشتند بلکه در بخش‌های دیگر هم حضورشان پر رنگ بود اگر چه این در نگاه اول به نظر عالی می‌رسد اما در عمل هر متن این اساتید که پیشنهاد می‌شود - بعد هم نمی‌شود که پذیرفته نشود- عرصه را برای متون جدیدتر نویسنده‌های جوان‌تر مطمینا تنگ خواهد کرد؛ چون آن‌که اهل تاتر است مطمینا پی‌گیر کارهای خوب استادان این عرصه در طول سال هست و از آن‌جایی‌که گاه این اجراها به یک ماه و دو ماه هم می‌کشند خیلی از شهرستانی‌ها برای دیدن کارها به تهران می‌آیند و اجراها را از دست نمی‌دهند، اگر اساتیدی که امکان داشتن اجراهای عموم وسیع در بهترین سالن‌های تاتر کشور با تماشاگران مختلف از اقصی‌نقاط کشور را دارند به یک بخش قناعت کنند، به گمانم  جشنواره جشن شادمانه‌تری برای جوان‌ها خواهد بود.
البته این را هم بگویم که تلاش همکاران در توجه صد چندان کردن به متون جدید در داوری‌های جشنواره‌ی استانی و منظقه‌ای امسال کاملا مشهود بود.

جشنواره تا چه حدی می تواند در ارتقای سطح کیفی و کمی تئاتر ایران موثر باشد؟
چه کسی می‌تواند بگوید که موثر نیست؟ مطمئنا اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، یک‌جور جشن همگانی برای همه‌ی اهالی‌ست و مطمئنا در کنار هم بودن هر گروه و صنفی در دوره‌ای از سال و رد و بدل کردن تجربه‌های یک‌ساله مفید و چشم‌گیر خواهد بود، ولی باز هم تاکید می‌کنم اگر قرار باشد گروه‌های شهرستانی بیایند اجرای‌شان را انجام بدهند و برگردند بدون این‌که امکان دیدن کارهای دیگر را داشته باشند عملا مشکلات زیادی برای این قشر زحمت‌کش و موثر رقم خواهد خورد که تصدیق خواهید کرد به دور از انصاف و عدالت است... امید که با رای‌زنی‌های دوستان  این معضل، امسال حل شود.

/ 0 نظر / 12 بازدید